Share it

Selasa, 18 September 2012

Hari Keluarga Kakitangan PNK Semporna

Bos aku cakap,kita kerja kuat-kuat bulan ini nanti kita adakan hari keluarga dan yang paling penting ada cara release tension yang paling mujarab iaitu "MEMANCING"....Bos aku pesan,kalau mau ikan makan umpan kamu orang,kasi siap kerja dulu,kalau nda siap,taulah ikan tu mengatur...bah,ini kali lah kita tengok siapa nda membikin kerja...

Tiba hari dinanti...


 
Jom kita cari lubuk..
 
 
 Mulakan dengan bismillah...
 
 
siapa dulu mengena..kita tunggu saja.
 
Jom balik.kita makan..
 
bah..makan kita."allahuma bariklana...."
 
Setelah selesai pertandingan mancing ni,keputusan adalah seperti berikut;
 
Johan : Nasir @ Aseng - 9 ekor ikan pelbagai saiz
Naib Johan : Md.Sidek - 8 Ekor Ikan Pelbagai saiz
Ketiga : Nulbukti - 6 ekor ikan
Keempat : Muhammad - 4 ekor ikan
Kelima : Hassan - 2 ekor ikan
Keenam : En Dzul - Sekor je
Ketujuh : Penganjur lee...sengaja nda mau menang..bukan nda buat kerja ya bos,tapi belum siap ja.tinggal sikit ja lagi.hahaha.
 
Tahun depan kita buat lagi..TQ kepada Kak Su,Cinda,Nani,Jumic,Nina,Kak Rogayah kerana sediakan makan tengahari.Teruskan kerja dengan baik,tekun dan penuh dedikasi..Staff PNK boleh naik gaji..hahahaha.
 
kalau ada sumur di ladang
jangan terus pegi mandi
kalau umur kitorang panjang..
tahun depan kita tambah aktiviti..
 
 
 
 
 

 
 


 
 






Selasa, 3 Mei 2011

AKTIVITI SUKAN PNK SEMPORNA

Baru-baru ini,PNK Semporna telah mengikuti Pertandingan Futsal Terbuka Semporna yang diadakan di Kompleks TLDM yang mana PNK menghantar dua Pasukan iaitu PNKS-Alopaska FC dan PNKS- Sangkar Maut FC.Walaupun tanpa berbekalkan keyakinan yang tinggi untuk mendaki "kejuaraan",namun kedua-dua pasukan PNKS mempamerkan semangat juang yang tinggi sehingga akhirnya pasukan PNKS-Alopaska FC berjaya menduduki tempat ke2 dalam pertandingan tersebut.Tahniah PNKS -Alopaska FC.

Mendengar nama PNKS-Sangkar Maut FC,rasanya ada yang gerun mendengarnya yang mana kebanyakan pemain adalah anak-anak nelayan.Seperti mana nama pasukan yang menggerunkan,pasukan ini juga menggerunkan pihak lawan pada peringkat permulaan sehingga ke suku akhir.Lama-kelamaan, rasa gerun pihak lawan telah  hilang,sehingga dibelasah 8-0 pada peringkat suku akhir..(hehehehe).Tahniah juga kepada PNKS-Sangkar Maut FC,


Pengurus : Mr.Dzul
Pencapaian : Tempat Ke 2
Pemain PNKS Alopaska FC
Agus,Yan,Peg.TLDM,Zali,Hasim
Bawin,Khaled,Amin,Ley.
Pemain dan Pengurus Sangkar Maut FC.
Pencapaian : Peringkat Suku Akhir
(Pemain tidak perlu diperkenalkan kerana
memang dah terkenal @ takda nak kenal..hehehe)




Tahun Depan Kita Main Lagi..Chaiyook.


Isnin, 2 Mei 2011

MESYUARAT AGUNG TAHUNAN
PERSATUAN NELAYAN KAWASAN SEMPORNA
KALI KE 18/2011

Pada 25 April 2011 yang lepas,PNK Semporna telah selesai menjalankan satu lagi aktiviti dalam kalendar  wajib  tahunan PNK Semporna iaitu Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Nelayan Kawasan Semporna bagi kali yang ke 18 /2011 yang mana ianya disempurnakan oleh Pegawai Penyelia Persatuan Nelayan Sabah,Encik Jamaluddin bin Othman yang juga Pengarah LKIM Negeri Sabah.

Alhamdulillah,mesyuarat dapat dijalankan dengan sebaiknya dan ahli didapati berpuashati dengan Laporan Ahli Lembaga Pengarah.Daripada maklum balas dari para ahli,dapat disimpulkan bahawa sebagai ahli amat memerlukan perhatian khusus dari Persatuan Nelayan bagi membantu mengutarakan permasalahan mereka kepada pihak berwajib terutama dari segi keperluan mereka bagi meningkatkan ekonomi isirumah.

Selain daripada itu,ahli juga berharap agar sumber kewangan PNK dapat diperkukuhkan agar ahli sendiri dapat membuat pinjaman segera untuk hal-hal berkaitan penangkapan ikan.Selain dari itu,ahli juga berharap agar tabung kebajikan PNK Semporna dapat ditambah bagi memudahkan ahli memohon pembiayaan/pinjaman dari segi pendidikan anak-anak nelayan,khairat kematian nelayan dan hal-hal lain yang berkaitan kebajikan nelayan.Berikut adalah gambar-gambar semasa Mesyuarat Agung Tahunan PNK Semporna dijalankan;

Banner PNK

MAT PNK Semporna 2011
Pengerusi ALP,En.Salleh b.Hj.Abd Salleh PNK Semporna sedang berucap.
Pengarah LKIM,En.Jamaluddin b.Othman merasmikan MAT PNK.
Barisan Ahli Lembaga Pengarah PNK
Ahli Ahli PNK
Kalau boleh,bukalah balik pinjaman
dana nelayan  itu.kami pun mau juga meminjam.
Kami perlukan enjin,pukat dan petrol subsidi dan
terima kasih kerana telah diberi..tapi kalau ada,mau lagi..
Ahli Paling Otai Menerima Anugerah
Encik Ilmu bin Agah
No Ahli 0001
Penerima Bantuan Bencana Alam/ Khairat Kematian

Peminjan Dana Nelayan Berjaya
Tn.Hj Mohd Yusuf bin Jalal
Peminjam Dana Nelayan Contoh&Saham Terbanyak
En.Salleh bin Hj.Abd Salleh
Salah Seorang Penerima Tiket Bertuah
Cenderahati untuk Pengarah LKIM Negeri Sabah
En.Jamaluddin bin Othman

Ahad, 10 April 2011


KAKITANGAN
PERSATUAN NELAYAN KAWASAN SEMPORNA


Dzulkiflee bin Mohd Shaffrie
Pengurus Besar


Raino bin Tutulon
Timbalan Pengurus




Nina bte Maasim
Penyelia Dana Nelayan (Akaun)

Nasir bin Mahmud
Penyelia Projek

Suraidah bte Toreki
Pembantu Tadbir

Abdul Siang bin Mad Salat
Pembantu Am Rendah

Nulbukti bin Jalman
Pemandu Bot

Sabtu, 9 April 2011

Bantuan Tepat,Kesan Cepat,Peralatan Selamat

Beginilah keadaan seorang anggota Persatuan Nelayan Kawasan Semporna ketika pihak pengurusan PNK Semporna berkunjung ke rumah beliau dalam program banci nelayan bagi tujuan pemberian bantuan peralatan yang disalurkan oleh LKIM melalui Persatuan Nelayan Kawasan Semporna.Daif dan amat menyedihkan.Namun,atas usaha beliau yang ingin maju disamping sokongan dari pihak PNK,LKIM dan kerajaan, beliau selangkah demi selangkah telah berjaya mengubah taraf hidup beliau.

Inisiatif pihak kerajaan melalui PNK menyalurkan bantuan berupa enjin sangkut 15HP,bot fibreglass dan peralatan  mengkultur rumpailaut telah berjaya membantu beliau meningkatkan pendapatan dari RM350.00  ke RM850 - RM1000.00 sebulan melalui jualan rumpailaut serta menangkap ikan hidup.Beginilah perubahan hidup beliau setelah 4 bulan menerima bantuan;




Kesimpulannya,bantuan yang disalurkan haruslah sampai kepada golongan sasar yang benar-benar memerlukan.Sekiranya bantuan yang diberikan hanya berdasarkan kepada "permohonan" dan tidak menjalankan kajian terlebih dahulu ,nescaya bantuan yang diberikan kelak adalah sia-sia.Sebagai contohnya,seorang pekebun kecil atau driver kereta sapu yang diberikan bantuan enjin sangkut bagaikan memberikan anak panah kepada seorang penggali kubur sedangkan yang memerlukan anak panah tersebut adalah pemburu.

AHLI LEMBAGA PENGARAH
PERSATUAN NELAYAN KAWASAN SEMPORNA
PENGGAL 2010 - 2012

Salleh bin Hj.Abdul Salleh
Pengerusi

Abdul Kiriman bin Pg.Awang
ALP (Kg.Tanjong Kapor) - Ketua Biro Ekonomi

Abu Kassim bin Laggu
ALP (Kg.Pulau Bait) -AJK Biro Ekonomi

Tn.Hj.Mohd Yusuf bin Jalal
ALP (Kg.Pulau Mabul) - AJK Biro Ekonomi

Ramlee bin Musa
ALP (Kg.Tanjong Kapor) - Ketua Biro Keahlian

Datu Hajirin bin Sanajaan
ALP (Kg.Selamat) - AJK Biro Keahlian

Tn.Hj Buglayan bin Hawayan
ALP (Kg.Pulau Larapan) - AJK Biro Keahlian

Umra bin Amir Hassan
ALP (Kg.Simunul) - Ketua Biro Kebajikan

Abd Karim bin Ahmad
ALP (Kg.Air) - AJK Biro Kebajikan

Tn.Hj.Raiman bin Abdurraman
ALP (Kg.Kabimbangan) - AJK Biro Kebajikan


Jumaat, 8 April 2011

NOTIS
MESYUARAT AGUNG TAHUNAN
PERSATUAN NELAYAN KAWASAN SEMPORNA
KALI KE 18

Adalah dimaklumkan bahawa Persatuan Nelayan Kawasan Semporna akan mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan pada ketetapan berikut ;

Tarikh : 25 April 2011
Tempat : Dewan Perpustakaan Daerah Semporna
Masa : 08.00 - 12.00 Tengahari


Kepada semua ahli PNK Semporna,diingatkan agar borang usul bertulis diserahkan sebelum 14hb April ini bagi membolehkan usul anda dikemukakan semasa MAT tersebut.Jangan lupa membawa bersama kad pengenalan dan kad ahli semasa pendaftaran bagi memudahkan kakitangan PNK menyemak kehadiran tuan/puan.Harap maklum.